Offcanvas
Zoeken
Spreekuurhouder Ivo Gijsen aan het woord.

Spreekuurhouder Ivo Gijsen aan het woord.

Ivo Gijsen ‘Met onze kennis sta je sterker!’
Hij geeft gratis advies bij vragen over arbeidsongeschiktheid, arbeid en ziekte 

Ivo Gijsen is een van onze spreekuurhouders in Maastricht-Heuvelland. Hij zet zich een aantal uren per week vrijwillig in om mensen die vragen hebben over arbeidsongeschiktheid, arbeid en ziekte te helpen en advies te geven. Hij heeft alle kennis in huis over de complexe regelgeving. In zijn dagelijks leven is hij werkzaam als jurist bij KampsVanBaar Advocaten in Sittard met als expertise; juridische aspecten rondom ziekte, arbeidsongeschiktheid en zorg.

“Had ik het maar eerder van jullie spreekuur gehoord…”
Dat is wat ik vaak hoor. En dat is jammer. We worden minder goed gevonden dan voorheen terwijl ik bij mijn werkgever juist een toestroom zie aan cliënten uit dit veld. Dat geeft aan dat er genoeg te doen is. Maar dat mensen ons niet weten te vinden. En dat moet veranderen. Het WAO-WIA  spreekuur is gratis en een helpend voortraject waar je je voordeel mee kunt doen. We hebben meerdere spreekuurlocaties in Maastricht Heuvelland. Je kunt vrijblijvend langskomen. Op de website vind je onze locaties en waar je wel of geen afspraak hoeft te maken.  

“Ik probeer niet alleen vanuit een juridisch oogpunt te adviseren maar vooral te kijken hoe ik iemand in een breder perspectief verder kan helpen richting toekomst. Mijn motto: “Ik kan niet garanderen dat ik iedereen kan helpen maar doe daar wel mijn uiterste best voor. Ik laat je niet zomaar los…”

Hoe gaat de dienstverlening in zijn werk
Bij het vrijwilligersspreekuur werken mensen die een lijntje/achtergrond hebben met het sociaal domein. Denk bijvoorbeeld aan oud-UWV-medewerkers, arbeidsdeskundigen of, zoals ik, met een juridische achtergrond. Allemaal ervaren mensen die weten hoe het eraan toegaat bij medische keuringen. Er is behoorlijk wat expertise bij de vrijwilligers. Vanuit deze gedachte wordt geprobeerd om mensen te helpen.  

Je kunt met heel veel vragen bij ons terecht
We helpen mensen met veel verschillende vragen. “Krijg ik wel of niet een uitkering voor arbeidsongeschiktheid? Wat kan ik het beste doen bij moeilijkheden met mijn werkgever?”
We bieden ook hulp als je bezwaar wilt aantekenen bij een WIA-keuring. We gaan bijvoorbeeld met je mee als je dit wil, zodat je sterker staat. We bieden de ondersteuning die gevraagd wordt en kijken altijd mee wat er het beste is voor de cliënt.
In de praktijk zien we dat cliënten ons te laat vinden. Dan is er al een heel dossier opgebouwd. We kunnen dan een bezwaar aantekenen zodat er een volledige heroverweging plaatsvindt en ze opnieuw naar je dossier kijken. Maar dan nóg blijft het lastig. Het is daarom echt van belang om ons in een zo vroeg mogelijk stadium aan te haken zodat je deskundig advies inwint en kijkt hoe je de zaak dan aanvliegt.

We helpen ook mensen in de bijstand
We staan ook voor je klaar bij verschillende bijstandskwesties, vragen over toeslagen, Wmo en de daarbij benodigde voorzieningen. Daarnaast hebben we mede via Burgerkracht Limburg een breed netwerk zodat we effectief kunnen doorverwijzen. Maar we geven niet alleen advies maar bieden ook een luisterend oor. Mensen willen vaak hun verhaal kwijt, hebben behoefte aan ventileren en dat kan natuurlijk ook. Het is niet altijd zo dat er juridisch advies nodig is maar er is ook sociaal een behoefte. 

Wie is Ivo Gijsen
Is gedreven, proactief en nauwkeurig. Als vrijwilliger bij de Wao/Wia groep Maastricht & Heuvelland komen deze eigenschappen goed van pas. Ivo is 26 jaar, afkomstig uit Doenrade studeert in 2020 af aan Zuyd Hogeschool Hbo-Rechten te Sittard. Hij haalde zijn Bachelor of Laws. Praktijkervaring doet hij op tijdens zijn studie in de advocatuur en juridische dienstverlening. Voor zijn Pre-master en Master aan de Radboud Universiteit te Nijmegen verbreedt hij zijn juridische kennis en vaardigheden en verdiept zich verder in het sociaal zekerheidsrecht. Zijn werk doet hij met veel passie en plezier waarbij het belang van de cliënt altijd voorop staat. Persoonlijk contact is voor hem erg belangrijk, en daarnaast veelvuldig telefonisch of e-mail contact met cliënten. 

 

lees ook

Project 'Zie en Hoor de cliënt' valt in de prijzen!

deel dit artikel